Motivační diagnostika v prostředí rodiny a školy
Nedílnou součástí motivace žáků je role rodiče ve výchovném a vzdělávacím procesu, a to ideálně v souladu a v rámci aktivní spolupráce se školou a jejími reprezentanty.
Faktory způsobující odpor dětí vůči učení, plnění úkolů, vzdělávání obecně:
-
nevhodný způsob stimulace k výkonu a učení, osobnost rodiče
-
nedostatečné vysvětlení životních možností spojených s vyšším vzděláním
-
soustředění se pouze na kompenzaci slabých stránek dítěte (žáka), nedostatečný prostor pro uplatnění talentu a silných stránek
-
špatná (nejasná, zastrašující, přehnaně nátlaková, manipulativní) komunikace ze strany rodičů; dítě se pouze brání a uniká tlaku, výčitkám
-
chybějící předem dohodnuté odměny dle přání dítěte (žáka)
-
nedostatek uznání ze strany rodičů
-
nízký zájem o běžný život dítěte, převažující zájem a kontrola pouze v souvislosti s plněním povinností a úkolů
-
dítě v roli pouhého naplňovatele rodičovských ambicí a očekávání
-
nedostatek volného času, přetížení povinnostmi (škola, kroužky, sport, …)
-
příliš rychlé zvyšování nároků na výkon s blížícími se daty hodnocení, přijímacích zkoušek apod.
-
nevhodné domácí prostředí, neadekvátní vybavení, nefungující technika
-
chybějící pocit sounáležitosti (rodiče, sourozenci, kamarádi), pocity osamění a bezmoci
Podpůrné (motivující) faktory ve vztahu rodič – žák:
-
komunikace, podpora, ujištění o tom, že chyby i neúspěch jsou povoleny a neubírají nic na vztahu a citech rodičů
-
odměny hmotné i nehmotné, zábava, pocit důležitosti, svobody a uznání vůči výsledkům i osobnosti dítěte
-
aplikace metody „Vítezství vzdáním se tlaku“
-
spolurozhodování dítěte o jeho vlastní budoucnosti v každém věku
-
otevřená a pravdivá komunikace, snaha o vzájemné pochopení a akceptaci rozdílů mezi očekáváním rodičů a přáními dítěte
-
společné učení, alternativní metody (učení hrou, dítě v roli učitele apod.)
Tyto faktory jsou u každého žáka individuální, proto je nutné je nejprve správně diagnostikovat, tzn. určit příčiny nezájmu žáka o vydělávání, nadprůměrné absentérství, špatné výsledky, nefunkční vztahy, ustrašenost nebo naopak agresivitu apod.
Teoretická východiska v prostředí rodiny a školy
Hygienické faktory, také dissatisfaktory: při jejich nenaplnění může dojít k frustraci, zablokování dítěte vůči svému prostředí, škole, vzdělávacímu procesu
-
Prostředí pro učení, hru a odpočinek; vybavení pokoje, vhodné osvětlení, teplota, větrání, možnost soukromí.
-
Technické vybavení (počítač, tablet apod.) a další pracovní či sportovní pomůcky.
-
Vhodná výživa poskytující pravidelný přísun energie k fyzické i mozkové aktivitě, podporující správný tělesný i duševní vývoj jedince.
-
Prostředí bezpečí v rodině, jistota rodinného zázemí.
-
Vhodně vybraná škola ve vztahu k talentu a silným stránkám dítěte, jeho možnostem a schopnostem.
-
Přiměřené množství úkolů a další zátěže, jasně vysvětlená a vzájemně odsouhlasená očekávání z pohledu výkonu a výsledků.
Motivační faktory, také satisfaktory: při jejich naplnění může žák dosáhnout nadprůměrných výsledků, dochází k pozitivnímu osobnostnímu rozvoji, samostatnosti
-
Podíl dítěte na řízení chodu rodiny, spolurozhodování o aktivitách, významných rozhodnutích.
-
Pomoc ostatním, slabším či znevýhodněným.
-
Pochvala, uznání, odměna jak za snahu, tak výsledek. Ocenění vlastní iniciativy žáka, jeho odvahy, úsilí, kreativity, hledání vlastní cesty.
-
Cíle, jejichž naplňování dává dítěti smysl, umožňuje uplatňovat a rozvíjet silné stránky a talent.
-
Činnosti, které žáka fascinují, umožňují mu pracovat ve flow.
-
Rozvojové úkoly, samostatná činnost spojená s přijatelným rizikem neúspěchu.
-
Komunikace a prezentace výsledků, individuálních i skupinových, ocenění a zdůraznění zdrojů úspěchu, nalezení potenciálu zlepšení a rozvoje. Podpora sebevědomí, vystoupení ze zóny komfortu, samostatnosti. (dle věku, dovednostní, schopností).
Ceník
ZDARMA
1 250 Kč
10 000 Kč
Pokračovací mentoringová sezení dle dohody. Bližší informace naleznete v ceníku.
Kontaktujte mě
KONTAKT
Ing. Radovan Kožíšek, Ph.D.
info (@zav) motivacnidiagnostika.cz +420 608 372 164SOCIÁLNÍ SÍTĚ